haptonomie de ruwe

CRM voor de gezondheidszorg

Geplaatst op

Wij willen in dit artikel graag uitlichten hoe zorginstellingen hun processen kunnen optimaliseren, zoals CRM met behulp van bedrijfssoftware.

Organisaties uit een grote verscheidenheid aan sectoren kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Daar hoort ook de zorg bij. Deze sector stelt echter zijn eigen eisen aan een geschikt systeem. Hieronder willen we daarom allereerst antwoord geven op de volgende vraag: Wat is eigenlijk een CRM-systeem? Ook willen we enkele belangrijke eigenschappen van CRM-software voor de zorgsector onder de loep nemen en laten zien hoe instellingen in deze sector kunnen profiteren van het gebruik van een CRM-systeem.

De zorgsector uitgelicht

De zorg is een veeleisende sector. Het tekort aan geschoolde arbeiders is overal een probleem en is verergerd door de pandemie. Storingen en onderbezetting zijn het gevolg. Daarnaast worden in deze sector bijzonder gevoelige persoonsgegevens verwerkt. Dit resulteert in aanzienlijk hoge eisen op het gebied van gegevensbescherming. In Nederland is met name de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van belang. In andere landen is er ook aparte regelgeving voor gegevensverwerking op medisch gebied. Dit maakt duidelijk dat de eisen aan een CRM-systeem navenant hoog en specifiek zijn. Hieronder gaan we daarom in op enkele belangrijke functies en kenmerken van CM-software voor de zorg.

Op rollen gebaseerde gebruikersportals

Om te kunnen voldoen aan de hoge eisen op het gebied van gegevensbescherming van het zorgstelsel, wordt het gebruik van op rollen gebaseerde gebruikersportalen aanbevolen. Op deze manier is het al mogelijk om via het gebruikersprofiel te regelen welke gebruiker welke rechten heeft in het systeem. Dit geldt ook voor toegang tot gevoelige, persoonlijke gezondheidsgegevens.

Het digitale patiëntendossier

Het digitale patiëntendossier, oftewel DPD, is een belangrijk hulpmiddel in de zorg. Soms wordt het ook wel het elektronisch patiëntendossier genoemd. Een medisch dossier bevat alle belangrijke informatie over een patiënt en zijn medische geschiedenis die medische professionals nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen en hun beroep ten volle en juist uit te oefenen. Patiëntendossiers kunnen in principe ook analoog worden bijgehouden, echter is het probleem hier dat het een administratieve inspanning vereist. Enerzijds bemoeilijkt de analoge administratie het efficiënt uitwisselen van gegevens en informatie van instelling tot instelling. Het kan ertoe leiden dat verschillende instellingen verschillende informatie hebben. Tegelijkertijd maakt analoge administratie het moeilijk om belangrijke informatie snel terug te vinden. Daarom wordt het gebruik van het digitale patiëntendossier aanbevolen.

Afsprakenbeheer

Afsprakenbeheer is een van de belangrijkste administratieve taken in de zorg. Hierdoor is een optimale benutting van diensten gegarandeerd. Dit voorkomt ook vermijdbare lange wachttijden. Dit zorgt er weer voor dat ongenoegen bij patiënten wordt voorkomen. Een betere patiënttevredenheid leidt op zijn beurt tot een hogere patiëntloyaliteit. Daarom zou een centraal, digitaal afsprakenbeheer een integraal onderdeel moeten zijn van elke IT-omgeving binnen elke zorginstelling.

Er is inmiddels geen drempel meer om een CRM-systeem of leverancier te vinden. Er zijn veel verschillende soorten CRM-systemen, bijvoorbeeld Microsoft Dynamics 365, dat ook weer door verschillende leveranciers wordt geleverd, zoals Scapta. Hierdoor heeft u veel keuze, waardoor u waarschijnlijk een geschikt systeem en geschikte partner kan vinden voor uw organisatie.

Gerelateerde berichten

Over ons

Op deze site lees je meer over haptonomie. Doe er je voordeel mee!

 

Contactgegevens

Via info @ haptonomiederuwe.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden